Erdészettudományi Közlemények / 14. évfolyam / 1. szám / 5-6. oldal
előző | következő

A Soproni Egyetem alkalmazott fenntarthatósági modellje

Fábián Attila, Lakatos Ferenc, Elekné Fodor Veronika, Őrsi Árpád, Náhlik András és Polgár András

Kapcsolat a szerzőkkel

Levelező szerző: Elekné Fodor Veronika

Cím: 9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4.

e-mail cím: elekne.fodor.veronika[at]uni-sopron.hu

Kivonat

A Soproni Egyetem a fenntarthatósági kritériumokon nyugvó, rendszerszemléletű megközelítést alkalmazva, legjobb gyakorlatai alapján létrehozta a Soproni Egyetem Fenntartható Egyetem Modelljét (SOE–FEM). Intézményi Fenntarthatósági Stratégiájában meghatározza vízióját, SMART céljait, amelyekhez Megvalósítási Programot rendel. Egyetemi intézkedéseken, munkacsomagokon (WP) keresztül a modell támogatja a Fenntartható Egyetem megvalósítását, működtetését és folyamatos fejlesztését. A SOE–FEM egy piramismodellben ölt testet, amellyel cél egy olyan egyetemi működési kultúra kialakítása, amely a fenntarthatóságot prioritásként kezeli, és más szektorokban, szélesebb társadalmi körben is tovább terjedhet. A Fenntarthatósági Stratégiára alapozottan a Soproni Egyetem meghirdette a védjegy oltalom alatt álló „Sound of Earth University of Sopron” Megvalósítási Programját (SOE–MP). Az intézkedéseket felvonultató implementációs program összhangban van az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célokkal (SDG), és keretet ad az intézményi fenntarthatósági kultúra komplex gyakorlatba ültetésének és folyamatos fejlesztésének. A SOE-MP lényeges eleme az „Egyetem, mint Élő Labor (Living Lab Concept)” megközelítés.

Kulcsszavak: fenntarthatóság a gyakorlatban, piramismodell, fenntartható egyetem, megvalósítási program, Föld Hangja

  • Abdelalim A., O’Brien W. & Shi Z. 2015: Visualization of energy and water consumption and GHG emissions: A case study of a Canadian University Campus. Energy and Buildings 109:334–352. DOI: 10.1016/j.enbuild.2015.09.058
  • Baur J. 2022: Campus community gardens and student health: A case study of a campus garden and student wellbeing. Journal of American College Health 70(2):377-384. DOI: 10.1080/07448481.2020.1751174
  • Berdnikova L.F., Sergeeva I.G., Safronov S.A. Smagina A.Z. & Ianitckii A.I. 2020: Strategic Management of Smart University Development. In: Uskov V., Howlett R. & Jain L. (eds) Smart Education and e-Learning. Smart Innovation, Systems and Technologies Springer Singapore. DOI: 10.1007/978-981-15-5584-8_25
  • Brundiers K., Barth M., Cebrián G., Cohen M., Diaz L., Remington S.D. et al. 2021: Key competencies in sustainability in higher education—toward an agreedupon reference framework. Sustainability Science 16:13–29. DOI: 10.1007/s11625-020-00838-2
  • Caputo F., Ligorio L. & Pizzi S. 2021: The Contribution of Higher Education Institutions to the SDGs - An Evaluation of Sustainability Reporting Practices. Administrative Sciences 11:97. DOI: 10.3390/admsci11030097
  • Castillo Longoria L., López-Forniés I., Cortés Sáenz D. & Sierra-Pérez J. 2021: Promoting sustainable consumption in Higher Education Institutions through integrative co-creative processes involving relevant stakeholders. Sustainable Production and Consumption 28:445-458. DOI: 10.1016/j.spc.2021.06.009
  • Chankseliani M., McCowan T. 2021: Higher education and the Sustainable Development Goals. Higher Education Springer 81:1-8. DOI: 10.1007/s10734-020-00652-w
  • Chen S., Chen J., Jiang C., Yao R.T., Xue J., Bai Y. et al. 2022: Trends in Research on Forest Ecosystem Services in the Most Recent 20 Years: A Bibliometric Analysis. Forests 13:1087. DOI: 10.3390/f13071087
  • Dlouha J., Glavi P. & Barton A. 2017: Higher education in Central European countries - Critical factors for sustainability transition. Journal of Cleaner Production 151:670-684. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.08.022
  • Doelman J.C. & Stehfest E. 2022: The risks of overstating the climate benefits of ecosystem restoration. Nature 609(7926):E1–E3. DOI: 10.1038/s41586-022-04881-0
  • Fábián A., Polgár A., Elekné Fodor V., Őrsi Á. & Lakatos F. 2023: Green University - Sustainability in Practice. Challenges in Carpathian Basin – 16th International Conference on Economics and Business, Miercurea Ciuc, Romania.
  • Galleli B., Teles N.E.B., Santos J.A.R.D., Freitas-Martins M.S. & Hourneaux Junior F. 2022: Sustainability university rankings: a comparative analysis of UI green metric and the times higher education world university rankings. International Journal of Sustainability in Higher Education 23(2):404-425. DOI: 10.1108/IJSHE-12-2020-0475
  • Gherheș V., Cernicova-Buca M., Fărcașiu M. & Palea A. 2021: Romanian Students’ Environment-Related Routines during COVID-19 Home Confinement: Water, Plastic, and Paper Consumption. International Journal of Environmental Research and Public Health. DOI: 10.3390/ijerph18158209
  • Giannetti B.F., Agostinho F., Almeida C.M.V.B., Alves Pinto Jr M.J., Chirinos Marroquín M. & Delgado Paredes M. 2023: A quantitative assessment model for students’ sustainability: evidence from a Peruvian university. International Journal of Sustainability in Higher Education 24(8):1744-1767. DOI: 10.1108/IJSHE-07-2022-0234
  • Grecu V. & Ipiña N. 2014: The Sustainable University - A Model for the Sustainable Organization. Management of Sustainable Development 6:2
  • Gulyás M. & Veres P. 2023: Assessment and development of the selective waste collection at the University of Miskolc. Advanced Logistic Systemractice 17(2):54–60. DOI: 10.32971/als.2023.016
  • Gutiérrez-Mijares M.E., Josa I., Casanovas-Rubio M.M. & Aguado A. 2023: Methods for assessing sustainability performance at higher education institutions: a review. Studies in Higher Education. DOI: 10.1080/03075079.2023.2185774
  • Hannon J., Zaman A., Rittl G., Rossi R., Meireles S. & Palandi F.E.D. 2019: Moving Toward Zero Waste Cities: A Nexus for International Zero Waste Academic Collaboration (NIZAC). In: Leal Filho W. – Bardi U. (eds) Sustainability on University Campuses: Learning, Skills Building and Best Practices. World Sustainability Series. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-15864-4_24
  • IGGA 2022: International Green Gown Awards. https://www.greengownawards.org/
  • ISO 2015: ISO 14001 2015: Environmental management systems. Requirements with guidance for use
  • ISO 2018: ISO 14064-2018: Greenhouse gases. Part 1: Specification with guidance at the organization level for quantification and reporting of greenhouse gas emissions and removals
  • Jones D.R. 2017: Opening up the Pandora’s box of sustainability league tables of universities: a Kafkaesque perspective. Studies in Higher Education 42(3):480-503. DOI: 10.1080/03075079.2015.1052737
  • Khan M.A. 2022: ESG disclosure and Firm performance: A bibliometric and meta analysis. Research in International Business and Finance 61:101668. DOI: 10.1016/j.ribaf.2022.101668
  • Kim E. 2023: Sustainable New Product Development for Ten Thousand Villages, a Fair-Trade Social Enterprise: Empowering Women and Economic Development through Problem-Based Service Learning. SustainabilityBasel 15(8):6452. DOI: 10.3390/su15086452
  • Kumdokrub T., Carson S. & You F. 2023: Cornell university campus metabolism and circular economy using a living laboratory approach to study major resource and material flows. Journal of Cleaner Production 421:138469. DOI: 10.1016/j.jclepro.2023.138469
  • Landscape and Urban Planning 115:209-221. DOI: 10.1016/j.landurbplan.2014.01.018
  • Li P., Chien H., Chang P., Chou S. & Tai C.H. 2022: Water Management Strategies on Campus: An integrated approach. Journal of Sustainability Perspectives 2(1):73-79. DOI: 10.14710/jsp.2022.15469
  • Lukman R. & Glavič P. 2007: What are the key elements of a sustainable university? Clean Technologies and Environmental Policy 9:103-114. DOI: 10.1007/s10098-006-0070-7
  • Luttik J. & Maters E. 2022: Best practices in greening transportation at Wageningen University & Research. Journal of Sustainability Perspectives 2(2):80-88 10. DOI: 10.14710/jsp.2022.15474
  • Malthan-Hill P., Worsfold M., Nagy G.J., Filho W. & Mifsud M. 2019: Climate change education for universities: A conceptual framework from an international study. Journal of Cleaner Production d 226:1092-1101 DOI: 10.1016/j.jclepro.2019.04.053
  • Mejía-Manzano L.A., Vázquez-Villegas P., Smith A., Soeiro A., Kálmán A., Atabarut T. et al. 2023: An Exploratory Study Examining the Key Aspects and Actions for Universities to Achieve High Sustainability Rankings. Sustainability-Basel 15(5):4165. DOI: 10.3390/su15054165
  • Menon S. & Suresh M. 2022: Modelling the enablers of sustainability in higher education institutions. Journal of Modelling in Management 17(2):405-439. DOI: 10.1108/JM2-07-2019-0169
  • NPU 2022: Nature Positive Universities Alliance https://www.naturepositiveuniversities.net/
  • Pachamuthu S., Sancheti S., Sethuraman N. & Thirumurugan V. 2021: Water Sustainability: Current and Future Challenges at SRM Institute of Science and Technology, Chennai, India. Journal of Sustainability Perspectives 1:239-246, DOI: 10.14710/jsp.2021.12010
  • Pasquier Merino A.G. 2022: Sustainable food, consensus, and debates: a study on university campuses in Mexico City, International. Journal of Sustainability in Higher Education 23(8)337-353. DOI: 10.1108/IJSHE-03-2022-0096
  • People & Planet, UK 2015: Awards: People & Planet University League 2015. Journal of Education for Sustainable Development 9(2):236-237. DOI: 10.1177/0973408215600602f
  • Pereira G.I. & da Silva P.P. 2017: Energy efficiency governance in the EU-28: analysis of institutional, human, financial, and political dimensions. Energy Efficiency 10:1279–1297. DOI: 10.1007/s12053-017-9520-9
  • Rinaldi C., Cavicchi A. & Robinson R.N.S. 2022: University contributions to co-creating sustainable tourism destinations. Journal of Sustainable Tourism 2144-2166. DOI: 10.1080/09669582.2020.1797056
  • Saalah S., Rajin M., Yaser A.Z., Azmi N.A.S. & Mohammad A.F.F. 2020: Food Waste Composting at Faculty of Engineering, Universiti Malaysia Sabah. In: Yaser A. (eds.): Green Engineering for Campus Sustainability. Springer, Singapore. DOI: 10.1007/978-981-13-7260-5_13
  • Salvia A.L., Filho W.L., Brandli L.L., & Griebeler J.S. 2019: Assessing research trends related to Sustainable Development Goals: Local and global issues. Journal of Cleaner Production 208:841-849. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.09.242
  • Silova I. 2009: Varieties of Educational Transformation: The Post-Socialist States of Central/Southeastern Europe and the Former Soviet Union. In: Cowen R. & Kazamias A.M. (eds.): International Handbook of Comparative Education. Springer International Handbooks of Education 22, Springer, Dordrecht. DOI: 10.1007/978-1-4020-6403-6_19
  • Souza Silva J.L., de Melo K.B., Santos K.V., Sakô E.Y., da Silva E.K., Moreira H.S. et al. 2022: Case study of photovoltaic power plants in a model of sustainable university in Brazil. Renewable Energy 196:247-260. DOI: 10.1016/j.renene.2022.06.103
  • SPHU 2022: The Sustainability Platform of Hungarian Universities was established, 2022 Hungary Pécs Online https://zoldegyetem.pte.hu/en/news/sustainability_platform_hungarian_universities_was_established10
  • Sustainable Development Goals 17 Goals to Transform our World. 2015: Food and Agriculture Organisation of the United Nation https://www.fao.org/3/CA3121EN/ca3121en.pdf
  • THE Impact Rankings 2023: Impact Rankings Methodology 2023 https://www.timeshighereducation.com/worlduniversity-rankings/impact-rankings-2023-methodology
  • UI GreenMetric 2023: UI GreenMetric Guidelines 2023 https://greenmetric.ui.ac.id/publications/guidelines
  • UoS 2019: Institutional Sustainability Strategy. University of Sopron, Hungary
  • Urbański M. & ul Haque A. 2020: Are You Environmentally Conscious Enough to Differentiate between Greenwashed and Sustainable Items? A Global Consumers Perspective. Sustainability 12:1786. DOI: 10.3390/su12051786
  • Urquiza Gomez F., Sáez-Navarrete C., Rencoret Lioi S. & Ishanoglu Marzuca V. 2015. Adaptable model for assessing sustainability in higher education. Journal of Cleaner Production 107:475-485. DOI: 10.1016/j.jclepro.2005.12.008
  • Velazquez L., Munguia N., Platt A. & Taddei J. 2006: Sustainable university: what can be the matter? Journal of Cleaner Production 14:810-819. DOI: 10.1016/j.jclepro.2005.12.008
  • Verbeek H., Urlings J. & Hamers J. 2023: Twenty-five years of aging research and innovation in the Living Lab. Nat Aging 3:1168–1169. DOI: 10.1038/s43587-023-00482-2
  • Werkmeister C., Schoormann T. & Knackstedt R. 2021: Promoting Carpooling Through Nudges: The Case of the University Hildesheim. In: Ahlemann F., Schütte R. & Stieglitz S (eds.): Innovation Through Information Systems. DOI: 10.1007/978-3-030-86797-3_43
  • WI. Lecture Notes in Information Systems and Organisation, 47 Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-86797-3_43
  • Wu J. 2014: Urban ecology and sustainability: The state-of-the-science and future directions.
  • Žalėnienė I. & Pereira P. 2021: Higher Education For Sustainability: A Global Perspective. Geography and Sustainability 2:99–106. DOI: 10.1016/j.geosus.2021.05.001
  • Open Acces - Nyílt hozzáférés

    A cikk teljes terjedelmében szabadon letölthető, és megfelelő forrásmegjelöléssel szabadon felhasználható.

    Javasolt hivatkozás:

    Fábián A., Lakatos F., Elekné F. V., Őrsi Á., Náhlik A. és Polgár A. (2024): A Soproni Egyetem alkalmazott fenntarthatósági modellje. Erdészettudományi Közlemények, 14(1): 5-6. DOI: 10.17164/EK.2024.03

    14. évfolyam 1. szám,
    5-6. oldal

    DOI: 10.17164/EK.2024.03

    Közlésre elfogadva:
    2024. május 22.

    A szerzők további cikkei a folyóiratban

    10

    A szerzők további megjelent cikkei az Erdészettudományi Közleményekben

  • Andrési D. és Lakatos F. (2014): Futóbogár-együttesek vizsgálata egy balatonfelvidéki mesterségesen kialakított lékben. Erdészettudományi Közlemények, 4(1): 171-183.
  • Horváth B. és Lakatos F. (2014): Éjszakai nagylepkék diverzitásának vizsgálata különböző korú gyertyános-kocsánytalan tölgyes erdőállományokban. Erdészettudományi Közlemények, 4(1): 185-196.
  • Csóka Gy., Hirka A., Csepelényi M., Szőcs L., Molnár M., Tuba K., Hillebrand R. és Lakatos F. (2018): Erdei rovarok reakciói a klímaváltozásra (esettanulmányok). Erdészettudományi Közlemények, 8(1): 149-162.
  • Balázs B. G., Tuba K. és Lakatos F. (2021): Mikroorganizmusok szerepe a szúbogarak (Curculionidae, Scolytinae) ökológiájában. Erdészettudományi Közlemények, 11(2): 131-142.
  • Eötvös Cs. B., Tóth M., Hirka A., Fürjes-Mikó Á., Gáspár Cs., Paulin M., Lakatos F. és Csóka Gy. (2023): A tölgy-csipkéspoloska [Corythucha arcuata (Say, 1832)] rövid távú terjedését befolyásoló tényezők tölgyeseinkben. Erdészettudományi Közlemények, 13(2): 131-144.
  • Náhlik A., Dremmel L., Sándor Gy. és Tari T. (2012): A csemetekori vadrágás következményeinek vizsgálata rudas állományokban. Erdészettudományi Közlemények, 2(1): 163-172.
  • Náhlik A., Sándor Gy. és Tari T. (2013): A vaddisznó (Sus scrofa) szaporulatának alakulása egy szabadterületi populációban. Erdészettudományi Közlemények, 3(1): 261-269.
  • Polgár A., Pécsinger J., Horváth A., Szakálosné M. K., Horváth A. L., Rumpf J. és Kovács Z. (2018): Erdészeti technológiák szénlábnyoma és előrevetített klímakockázata. Erdészettudományi Közlemények, 8(1): 227-245.
  • Kocsis Z., Németh G., Börcsök Z., Polgár A., Király É., Kóczán Zs. és Borovics A. (2022): A faipari folyamatok szénlábnyom-elemzéséhez kapcsolódó logisztikai és energiafelhasználási konverziós faktorok megadása. Erdészettudományi Közlemények, 12(1): 57-73.
  • Király É., Kis-Kovács G., Börcsök Z., Kocsis Z., Kottek P., Mertl T., Németh G., Polgár A. és Borovics A. (2024): A hazai faiparhoz kapcsolódó klímamitigációs intézkedések hatásbecslése. Erdészettudományi Közlemények, 14(1): 9-10.