Erdészeti utak teherbírásának mérése a továbbfejlesztett kézi behajlásmérővel
Markó Gergely, Primusz Péter és Péterfalvi József
Kapcsolat a szerzőkkel
Levelező szerző: Markó Gergely
Cím: H-9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4.
e-mail cím: gmarko[at]emk.nyme.hu
Kivonat
Az aszfaltburkolatú utak az erdőgazdaságok nagy állóeszközértéket képviselő létesítményei, amelyek megfelelő műszaki állapotának fenntartása jelentős költségekkel jár. A rendszerváltozást követően az erdőgazdálkodók jellemzően nem rendeltek megfelelő forrásokat feltáróhálózataik fenntartására. Az erdészeti szállításban mértékadónak tekinthető tehergépjárműállomány az elmúlt évtizedekben nagy tengelyterhelésű járművekre cserélődött, ez a folyamat a szállítópályák leromlását felgyorsította. Mindezek miatt az erdőfeltárás témakörében a hangsúly a feltáróhálózatok bővítéséről áthelyeződött a meglévő utak fenntartására és fejlesztésére. Az Erdőfeltárási Tanszéken folyó kutatások – az erdőgazdaságok által megrendelt kutatási-fejlesztési megbízásokkal párhuzamosan – követik ezt a trendet. A cikk az aszfalt kopóréteggel rendelkező pályaszerkezetek teherbírásának roncsolásmentes meghatározása területén elért legújabb eredményeinket mutatja be. A Benkelman-gerenda továbbfejlesztésével elkészült egy teherbírásmérő eszköz prototípusa, amely a központi behajlás mellett a behajlási teknő alakját is rögzíti. A kifejlesztett mérőeszköz és szoftvercsomag, valamint az új mérési eljárás gyakorlati alkalmazhatóságát a szerzők egy másodosztályú erdészeti feltáróúton végzett méréssorozaton keresztül mutatják be.
Kulcsszavak: Benkelman-gerenda, behajlásmérés, erdészeti utak, teherbírás, útfenntartási rendszer
1. | Anderson, S. 2008: Pavement Deflection Measurements Using the Geobeam. Mechanistic Design and Evaluation of Pavements, 2008 Workshop. Egyéb URL |
2. | Boromisza T. 1959: Útburkolatok behajlása. Mélyépítéstudományi Szemle, 1959(12): 564-571. |
3. | Dähnert, M. 2005: Messwertgestützte Ermittlung der Tragfähigkeit von bestehenden Strassen, Diplomarbeit, Bauhaus-Universität Weimar, Fakultät Bauingenieurwesen, Professur Verkehrsbau. |
4. | Kosztka M. 1978: Erdei utak pályaszerkezetének teherbírása. Kézirat. Erdészeti és faipari tudományos ülés, Budapest. |
5. | Kosztka M. 1986: Erdészeti utak fenntartási rendszere. Kandidátusi értekezés. Sopron |
6. | Kosztka M., Markó G.; Péterfalvi J.; Primusz P. és Tóth Cs. 2008: Erdészeti utak teherbírásának mérése. A Magyar Tudományos Akadémia, Agrártudományok Osztálya, Agrárműszaki Bizottság, XXXII. Kutatási és fejlesztési tanácskozás, 2008. január 22., Gödöllő, 32/3: 75–79. |
7. | Péterfalvi J., Markó G. és Primusz P. 2010: Az erdészeti utak teherbírásmérési módszerének továbbfejlesztése a KAEG Zrt. hármastarjáni erdészeti útjának példáján. NymE-ERFARET Kutatási Jelentés, Erdőmérnöki Kar, Geomatikai, Erdőfeltárási és Vízgazdálkodási Intézet, Sopron. |
8. | Primusz P. és Tóth Cs. 2009: A behajlási teknő geometriája. Közlekedésépítési Szemle, 59(12): 18–24. |
9. | Primusz P. és Markó G. 2010: Kétrétegű pályaszerkezet-modellek paramétereinek meghatározása FWD mérések alapján. Közlekedésépítési Szemle, 60(7): 8–13. |
10. | Tóth Cs. 2007: A teherbíró képesség meghatározásának ellentmondásai és lehetőségei. Közúti és Mélyépítési Szemle, 57(8): 13–20. |
Anderson, S. 2008: Pavement Deflection Measurements Using the Geobeam. Mechanistic Design and Evaluation of Pavements, 2008 Workshop. Egyéb URLBoromisza T. 1959: Útburkolatok behajlása. Mélyépítéstudományi Szemle, 1959(12): 564-571. Dähnert, M. 2005: Messwertgestützte Ermittlung der Tragfähigkeit von bestehenden Strassen, Diplomarbeit, Bauhaus-Universität Weimar, Fakultät Bauingenieurwesen, Professur Verkehrsbau. Kosztka M. 1978: Erdei utak pályaszerkezetének teherbírása. Kézirat. Erdészeti és faipari tudományos ülés, Budapest. Kosztka M. 1986: Erdészeti utak fenntartási rendszere. Kandidátusi értekezés. Sopron Kosztka M., Markó G.; Péterfalvi J.; Primusz P. és Tóth Cs. 2008: Erdészeti utak teherbírásának mérése. A Magyar Tudományos Akadémia, Agrártudományok Osztálya, Agrárműszaki Bizottság, XXXII. Kutatási és fejlesztési tanácskozás, 2008. január 22., Gödöllő, 32/3: 75–79. Péterfalvi J., Markó G. és Primusz P. 2010: Az erdészeti utak teherbírásmérési módszerének továbbfejlesztése a KAEG Zrt. hármastarjáni erdészeti útjának példáján. NymE-ERFARET Kutatási Jelentés, Erdőmérnöki Kar, Geomatikai, Erdőfeltárási és Vízgazdálkodási Intézet, Sopron. Primusz P. és Tóth Cs. 2009: A behajlási teknő geometriája. Közlekedésépítési Szemle, 59(12): 18–24. Primusz P. és Markó G. 2010: Kétrétegű pályaszerkezet-modellek paramétereinek meghatározása FWD mérések alapján. Közlekedésépítési Szemle, 60(7): 8–13. Tóth Cs. 2007: A teherbíró képesség meghatározásának ellentmondásai és lehetőségei. Közúti és Mélyépítési Szemle, 57(8): 13–20.
Open Acces - Nyílt hozzáférés
A cikk teljes terjedelmében szabadon letölthető, és megfelelő forrásmegjelöléssel szabadon felhasználható.
Javasolt hivatkozás:
Markó G., Primusz P. és Péterfalvi J. (2012): Erdészeti utak teherbírásának mérése a továbbfejlesztett kézi behajlásmérővel. Erdészettudományi Közlemények, 2(1): 107-121.
2. évfolyam 1. szám,
107-121. oldal
Közlésre elfogadva:
2012. szeptember 3.
Kapcsolódó cikkek
a folyóiratban
A szerzők további cikkei a folyóiratban